عظیم خودرو تولید خودرو

عظیم خودرو تولید خودرو

عظیم خودرو تولید خودرو

عظیم خودرو تولید خودرو

پر کاربرد ترین دامپر های خودرو

به نقل از فست کار:

مطابق گفته بسیاری از مهندسان سیستم تعلیق، نقش دامپر یا کمک فنرها در یک خودرو دست‌کم گرفته می‌شود. دامپرها وظیفه دارند که در هنگام شتاب‌گیری، ترمز و گردش در پیچ‌ها، تایر چرخ‌ها را بر روی سطح جاده نگه دارند و در همین حال، کیفیت سواری را نیز حفظ کنند؛ موضوعی که اهمیت بسیار زیادی دارد. با اینکه نصب دامپر یکی از آخرین کارهایی است که برای تنظیم سیستم تعلیق انجام می‌شود، این قطعه موجب ایجاد یک نوع شخصیت برای شاسی اتومبیل می‌گردد. در ادامه می‌خواهیم انواع مختلف محبوب‌ترین دامپرها را بررسی کنیم.

دامپر تک‌لوله‌ای
مورد استفاده در: آئودی A4، مزدا MX-5 میاتا

در این طراحی دامپر، یک سیلندر به‌وسیله یک جداکننده شناور به دو بخش روغن و گاز تقسیم می‌شود. یک محور با فشار پیستون در سیلندر، نیروی دامپینگ را ایجاد می‌کند. در طول عمل تراکم، روغن از طریق واشر موجود در سمت محور پیستون به طرف بالا هدایت می‌شود. این در حالی است که واشر رویه پیستون، جریان را کنترل می‌کند. گاز موجود در محفظ که معمولاً نیتروژن انتخاب می‌شود، در طول عمل تراکم، فشرده شده تا حجم ناشی از جابجایی روغن را جبران کند. نیروی دامپک به عواملی چون تعداد، ابعاد و فرم واشرهای روی پیستون، قطر محور، قطر سیلندر و میزان فشار گاز بستگی خواهد داشت.

 

دامپر دوجداره

مورد استفاده در: کادیلاک CT6، شورولت ایمپالا، رام ۱۵۰۰

 

همان‌طور که از نام دامپر «دوجداره» برمی‌آید، این نوع دامپر از دو استوانه هم‌مرکز استفاده می‌کند. استوانه یا سیلندر داخلی با روغن پر شده و محور و پیستون را در خود جای می‌دهد. همانند دامپر تک‌لوله‌ای، در اینجا نیز واشرهای پیستون جریان روغن را هم در مرحله تراکم و هم در مرحله بازگشت یا «ریباند» کنترل کرده و نیروی دامپینگ ایجاد می‌نمایند. در همین حال، یک سوپاپ واشربندی‌شده دیگر با عنوان «سوپاپ پایه» جریان روغن را به درون استوانه خارجی یا «مخزن» هدایت می‌کند و در کنترل «نسبت دامپینگ» نقش دارد. در طول مرحله «ریباند»، روغن از طریق یک سوپاپ یک‌طرفه به  محفظه اصلی برمی‌گردد. قسمتی از استوانه خارجی بوسیله گازی که قابلیت تراکم دارد، پُر می‌شود. این گاز  هم وظیفه جبران تغییر حجم ناشی از محور پیستون در طول عمل تراکم را برعهده دارد و در طول مرحله ریباند نیز به روغن برای خروج از استوانه بیرونی و ورود به استوانه داخلی، نیرو وارد می‌کند. در اینجا نیز عوامل مشابه دامپر تک‌لوله‌ای بر نیروی دامپینگ تأثیرگذارند و البته برخی فاکتورها از طرف سوپاپ نیز به آنها اضافه می‌شود. تنظیمات دامپرهای دوجداره معمولاً‌با اضافه یا کم‌کردن واشرها صورت می‌گیرد.

 منبع : فست کار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.